Hvorfor meditere?

Lær at meditere!

Hos Kungfu Templet afholdes der jævnligt fælles meditation og foredrag om buddhisme. Meditationen ledes af erfaren praktiserende buddhist, der har modtaget indvielser og belæringer af store meditationsmestre herunder HH Dalai Lama og Tibets største meditationsmester, Karmapa. Følg med på Facebook.

Meditation - træning af sindet

EN VEJ GENNEM LIVETS UDFORDRINGER

Mange, der søger en mening med tilværelsen eller ønsker at et åndeligt indhold i livet får interesse for meditation. Men hvorfor er det egentlig, vi mediterer? Det korte svar er: Fordi vi ikke kan – hvis vi kunne, var vi i en meditativ tilstand hele tiden uden at skulle anstrenge os for det, så derfor må vi øve os i det. Men hvad er det egentlig ved denne tilstand, der så tiltrækkende og spændende?

Alle, uanset om det er den administrerende direktør for en af landets store banker med en herskabsvilla nord for København, kontanthjælpsmodtageren på ølbænken i Tingbjerg, den arabiske grønthandler på Nørrebro, kunstneren i sit atellier på Christianshavn, skolebarnet i anden klasse eller fodboldspilleren i Parken, har et grundlæggende ønske om at være lykkelige. Vi kan have forskellige opfattelser af, hvad det vil sige at være lykkelige, men vi ønsker alle at være lykkelige – man kan endda påstå, at vi ligefrem har et behov for at være lykkelige.

Mange har oplevet at finde passerende lykke gennem oplevelser som hede kærlighedsforhold, godt venskab, spændende rejser, spændende karriere, økonomisk velstand, fysisk velvære efter endt sygdom og så videre. De fornuftige eller erfarne i blandt os ved dog, at den form for lykke i langt de fleste tilfælde er flygtig, da den er stærkt betinget af nogle ydre forhold, som vi kun har begrænset indflydelse på. En dag har vores kønne elskerinde fundet en mere atletisk eller mere spændende mand, vennerne vokser fra hinanden, ferien er slut og hverdagen er tilbage, karrieren viser sig at slide os ned, pengene er gode men kan ikke købe os lykke, og de fleste af os er syge mere end kun en gang i livet. Tænker vi nærmere over det, må vi nødvendigvis nå til den konklusion, at den varige lykke skal søges et andet sted end i verden omkring os.

Hvad er det så, der gør, at vi føler, at det er svært at være lykkelig? Skal vi styre uden om talrige eksempler på udeblivende lykke, kan det vel koges ned til, at vi dybest set ikke opfatter verdenen, som vi ønsker at se den. Og hvad er det så, der forhindrer os i at gøre det? Folk med en meget problemfyldt hverdag vil ofte forsøge at finde forklaringen i omgivelserne – et ekstremt eksempel er alkoholikeren, der mener, at han drikker, fordi et eller andet i hans liv ikke fungerer, som det skal – det kan være økonomien, der er dårlig, konen, der ikke elsker ham eller karrieren, der gået i stå. Men ser man på hans liv udefra med friske øjne, vil man nok mene, at økonomien er dårlig, konen trækker sig, og karrieren halter, fordi han drikker og har mistet overblikket og sin tidligere kraft til at tage styringen i sit liv. Den samme dynamik i sammenhæng mellem årsag og virkning kan i bredt omfang overføres til de fleste andre store eller små problemer i tilværelsen. Kort sagt er vi som regel selv udgangspunktet for de problemer, vi støder på. Vort sinds opmærksomhed er ganske naturligt rettet udad – det skyldes, at vi oplever verdenen gennem vores sanseindtryk, der kommer udefra. Derfor er vi dels ikke så opmærksomme på vores egne fejl og mangler, og dels er vi ikke så trænede i at kikke indenad, når der skal findes forklaringer. Ligesom en krop, der ikke får motion og fornuftig kost og begynder at opføre sig mærkeligt til gene for vores velvære, vil sindet også begynde at skabe problemer for os, hvis vi ikke vænner det til at være bevidst og til stede i nuet. Vi vil blive medrevet af tanker og følelser uden at være opmærksomme på, hvor de kommer fra og hvor, de fører os hen – det er denne uhensigtmæssige dynamik, der skaber de fleste af vores problemer. De fleste af os opdager først tanker og følelser, når de ER opstået – desværre ikke i det øjeblik, hvor de opstår. Det vil sige, at vi allerede er inde i anden halvleg, når vi bliver opmærksomme på problemet – og så er vi midt i suppedasen.

Meditation kan være et meget nyttigt redskab til at gøre sindet netop mere bevidst og opmærksomt. Får vi og følger vi den rigtige vejledning fra kvalificerede lærere eller mestre, vil meditationen kunne give os evnen og overskuddet til at lade sindet hvile i sig selv. Vi vil på sigt blive i stand til at få øje på tanker og følelser i det øjeblik, de opstår, hvilket vil være meget gavnligt, da vi pludselig får muligheden for at forstå dem og selv at vælge, om vi vil lade dem passere eller gennemleve dem. Vi bliver ligesom den rejsende, der står på perronen og ser togene komme ind – vi forstår, at hvert tog har sin egen destination, og vi kan selv vælge hvilket tog, vi ønsker at rejse med modsat den ufrivillige sømand, der efter en munter aften i en havneknejpe er blevet shanghaiet og vågner op på et skib i rum sø på vej mod en ukendt destination. Når vi ved hjælp af meditation opnår denne færdighed, vil verdenen efterhånden synes at give mere mening – ikke fordi vi, som visse former for religiøs eller åndelig praksis bevirker, har taget et par briller på, der får alle problemer til at se rosenrøde eller ubetydelige ud – men fordi problemerne ikke i samme grad vil kunne overrumple os, og vi forstår sammenhængen mellem årsag og virkning.

Stan Howaniak

 

Læs også:

Kung Fu